Enkla färgtips

Vet du vad de olika färgerna står för?

Vår enkla färglära kanske kan ge dig tips om färg på profilprodukterna?


Gult:
Gult signalerar glädje/lycka, nyfikenhet, lekfullhet, positivitet, solsken, värme och försiktighet. Gult ses som en optimistisk och ungdomlig färg och används ofta för att fånga uppmärksamheten hos fönstershoppare. Färgen brukar ofta användas i logodesign för dess tendens att synas tydligt.

Negativt med gult är att den kan signalera feghet och dessutom är en färg som ska undvikas i småbarns rum då färgen tenderar få dem att gråta.

Orange:
Orange signalerar prisvärdhet, kreativitet, entusiasm, något kul, gladlynt, lättsamt, eldigt, ungdomlighet. Används i logotyper för att skapa lekfullhet men även för att stimulera aptit (se även rött). Orange uppmanar till handling: prenumerera, köp eller sälj. Orange är även en färg som brukar användas för att få en dyr produkt att verka billigare.

Röd:
En intensiv färg som kan signalera flera starka emotioner. Rött signalerar aktion, äventyr, blod, energi, spänning, kärlek, passion, styrka och kraft men även aggressivitet och fara.

Rött ökar även vår aptit vilket gör att det är en vanligt förekommande färg i exempelvis restaurangannonser.

Rött ökar hjärtrytmen och skapar iver och är därför en färg som ofta används vid reor och andra typer av utförsäljningar. Man har även funnit att vuxna som är förtjusta i rött har lättare att ta risker vilket gör att många spelhallar och kasinon har inslag av rött i inredningen.

Negativt: Rött anses försämra prestationsförmågan, tester har bland annat visat försämrade resultat vid tentaskrivningar. Orsaken är att vi förknippar rött med fara och misslyckande vilket minskar vår motivationsförmåga. Tester som gjorts med lekande barn har visat att de som lekte mycket med röda klossar hade en tendens att vara uppjagade och aggressiva.

Rosa:
Rosa är en feminin färg som frammanar känslor som oskyldighet, känslosamhet, tacksamhet/uppskattning, något delikat, den är blommig, mjuk, romantisk, flickaktig och oskuldsfull. Rosa används ofta i reklam riktad till kvinnor eller unga flickor och är exempelvis en vanlig färg bland logotyper för skönhetssalonger.

Lila:
Som en kombination av rött och blått har lila både varma och svala egenskaper. Färgerna på den blå sidan av spektrumet är kända som svala färger och inkluderar blått, lila och grönt. Dessa färger brukar ofta upplevas som lugna men kan även framkalla känslor av sorg eller likgiltighet. Lila signalerar ceremonier, något dyrt/värdefullt, fantasi, rättvisa, mysterie, adel/kunglighet, finess och andlighet.

Lila används för att lindra och lugna konsumenten och ses ofta tillsammans med skönhets- eller “anti-aging” -produkter liksom i utbildningsrelaterade- och lyxprodukterslogotyper.

Blått:
Blått ä flott! Blått är den färg som flest människor ser som sin favoritfärg och allra mest älskad är den av män. Inom logodesign används färgen ofta inom statliga myndigheter, medicin- och storföretag. De flesta människor kan säga att de gillar minst en nyans av blått. Blått signalerar auktoritet, lugn, förtroende, värdighet, etablerad, lojalitet, makt, framgång, säkerhet, fridfullhet och pålitlighet. Kulturella skillnader: I USA symboliserar blått stabilitet medan färgen anses som kall och ond i Östasien, varm i Nederländerna och kylig i Sverige.

Blått är en färg som ofta målas på kontor då det är en färg som främjar produktivitet. Blått anses även dämpa aptiten.

Grönt:
Grönt är en vilsam och lugnande färg som representerar liv, förnyelse, miljömedvetenhet, friskhet, harmoni, hälsa, pengar, natur 0ch lugn men kan negativt också representera svartsjuka och oerfarenhet. Grönt används ofta av företag som vill framställa sig själva som miljövänliga.

Grönt är den enklaste färgen för ögonen att processa och används ofta i butiker för att lättare få oss att slappna av. Arbetare som jobbar i gröna miljöer uppges ha mindre ont i magen än andra.

Brunt:
Brunt används ofta i logotyper som rör bygg- och juridiskalogotyper på grund av dess förmåga att ge en känsla av enkelhet, värme och neutralitet.

Brunt signalerar lugn, djup, jord, naturlig, strävhet, rikedom, enkelhet, allvarlig, subtila, nytta, träkänsla och maskulinitet.

Negativt: Brunt ska dock användas med viss försiktighet då folk lätt associerar den med smuts och avföring.

Grått:
Grå är en sober, sval och neutral färg och förekommer därför oftast tillsammans med andra färger.

Grått signalerar myndighet, ödmjukhet, respekt, stablititet men kan även på den negativa sidan ge en känsla av lynnighet och slöhet.

Svart:
Svart är en populär indikator för makt. Finns i många logotyper för sin djärvhet, enkelhet och elegans. Färgen signalerar myndighet, något klassisk, konservativ, särskiljande, formalitet, mystik, sekretess, allvar och tradition.

Ur ett negativt perspektiv kan färgen även symbolisera hot, ondska och ledsamheter (ex. sorg).

Svart används ofta för att marknadsföra lyxprodukter (eller ge en upplevelse av att vara ett sådant). Två exempel är logotyperna för Acne och Chanel som ofta kläs i svart.

Vitt:
Vitt hittas ofta i logotyper som negativ text. Vitt signalerar renhet, oskyldighet och fred, något raffinerat liksom enkelhet och trovärdighet men kan även ge ett sterilt intryck.

När Apple skulle lansera sin iPod valde man att göra den i vitt för att tydligt uttrycka renhet och enkelhet.

Kulturella skillnader: I Kina brukar vitt förknippas med sorg (det vill säga tvärt emot västvärldens färg för denna känsla).


hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.