Dags för reflexer!



40 procent av trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt eller vid skymning. Att använda reflexer är ett enkelt och billigt sätt att synas i mörkret, och att minska risken för att råka ut för en olycka.

Reflexer hör inte bara hemma på mörka stora vägar (landsvägar). Inne i stan är det ännu viktigare att bära reflex, trots neonskyltar och gatlyktor. De flesta olyckor när man går sker där det finns många hus och lampor.

Gatubelysningen gör att du själv ser, men inte att du syns!


En bra reflex syns i mörker eller under dåliga siktförhållanden när den träffas av ljuset från en strålkastare på en bil. Det beror på att reflexerna återkastar det starka skenet från strålkastaren.

Om du har mörka kläder upptäcker en bil med halvljus dig på 20-30 meters avstånd och om du har ljusa kläder syns du från 60 meter. Om du bär reflex ser bilen dig redan på 125 meters avstånd.

Det är viktigt att veta att du syns ännu sämre på vintern och när det är blött på vägarna. Dessutom blir bilens bromssträcka längre, ofta 2-4 gånger längre än vid normalt väglag.

När man rör sig i trafiken är det viktigt att man syns från alla håll. Reflexer syns bäst om de är i rörelse. Därför är det bra att ha en reflex hängande i ett snöre och en att placera runt armar och ben (exempelvis våra SlapWraps). Det är även bra om reflexerna sitter lågt eftersom du då syns bättre när bilen har halvljuset på.

Vi har en mängd olika reflexer i olika utföranden och material, men alla har de gemensamt att de är EN-certifierade och CE-godkända.

Klicka för att se vårt stora sortiment.




hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.