Viktiga trender inför 2015



Trendspanaren Göran Adlén har under de senaste 15 åren föreläst för över 2 400 företag om trender och framtid. Vad har han lärt sig under den tiden?
– Att vi inte lär oss någonting av historien och att ju längre jag lever, desto mindre framtid finns det att oroa sig över, säger han.

Göran Adlén hade lika gärna kunnat arbeta som ståuppkomiker, för det är med stor humor och pricksäkra poänger han berättar om sitt arbete som trendspanare. Han pratar om hur vi själva skapar förutfattade meningar och komfortzoner för att vi ska slippa ändra oss och hur vi inte själva längre äger, utan ofrånkomligt lånar ut, vårt eget varumärke.

När han började att skriva IHM:s trendrapporter 2002 var det ganska enkelt, 2015 är det, som han uttrycker det, ett rent helvete. Han berättar om hur allt var så planerat då med marknadsundersökningar, analyser och strategier medan allt i dag bara är ett stort virrvarr och hur slumpen avgör.
– Vi kan inte planera för vad som sprids, när det sprids och hur det sprids. Allt kan bli trendigt, säger han och ger som exempel en kille som ville driva med Kickstarter-konceptet och la ut en annons om att behövde 65 kronor till en potatissallad. På kort tid fick han in 55 000 dollar och kunde i stället ordna en musikfestival som hette Peace, Love and Potato Sallad.

Vi blir mer än någonsin tidigare överösta med mer information och av tekniska detaljer för precis allting och Adlén menar att vi håller på att bli icke-tänkande människor. Men fattar vi bättre och bättre beslut av det informationsöverflöd som finns? Snarare visar undersökningar att vi blir dummare av att ständigt vara uppkopplade och hur vi tappar både fokus och IQ av att försöka multitaska. En undersökning har visat att en människa tappar lika mycket IQ av att multitaska som att röka cannabis.

– Vi är kraftigt påtända informationsknarkare och de vi försöker nå ut till är likadana.

Vi måste skapa en wow-känsla i våra reklamer, säger Adlén. Han menar att det inte är företagen som har de största marknadsbudgetarna som per automatik lyckas, utan att nyckeln till framgång i stället är att vara kreativ med begränsade resurser. Genom att tänka på hur man kan få spridning utan pengar, genom att göra stort och tänka smått, kan man nå igenom med sitt budskap.

– Alla är personliga varumärken, vare sig vi vill det eller inte. Vad måste vi göra? Vi måste fascinera och förtrolla vår omgivning och leva vårt varumärke fullt ut.
– Vad jag tycker om mig själv är rätt ointressant. Det är vad andra säger om mig är det viktigaste. Bry dig om den du bill nå ut till, säger han.

Själv ger han ett exempel på hur han en gång tvekade över att att köpa ett ganska dyrt, men handsytt fodral till sin Macbook, men hur han efter att ha fått leveransen och glatts över den extra omsorg de la ner gjorde att han kände sig extra speciell.
– Gör bra saker, överträffa förväntningarna. Krångla inte till det. Då sätts prisaspekten ur spel, säger han.

– Våga se möjligheterna. Vi vet aldrig om vi fixar en sak om vi inte provar det. Göran Adlén avslutade med att ge fem råd för att lyckas nå ut:

* Sätt dig in i de nya förutsättningarna och avfärda inte nya rön och trender med ”det går inte”.
* Ha gärna en kritisk inställning till allt nytt, men våga testa.
* Ha en ödmjuk inställning till att du faktiskt kan ha fel.
* Om du tror på dina idéer så kämpa för dem, slåss för dem och gör något av dem.
* Ta alltid med hjärtat i det du gör, annars kan du aldrig få den passionerade glöden.



Referat från föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Göran Adlen.

Flera referat och andra matnyttiga artiklar hittar du i Marknadsbiblioteket ifrån nätverket Marknadscheferna.





hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.