Varför produktmedia?

Marknadsföring med hjälp av produktmedia har många fördelar. Studier visar att människor är positivt inställda till produktreklam överlag. I en nyligen genomförd undersökning visade det sig att fler än 70% i en given målgrupp uppskattade att få reklamprodukter samt använde dessa dagligen. Över 60% i samma studie uppgav att de gillar när företag och annonsörer skickar med presenter.

Oavsett om du vill komplettera en kampanj eller skicka en gåva skapar du ett mervärde. Genom att ge bort användbara produkter kommer du närmre kunder och anställda, som känner sig sedda och prioriterade. En reklamprodukt ökar också varumärkets igenkänning och synlighet över tid.

Du når ”reklamundvikaren”
Av de 2378 som svarat på en enkät ifrån SIFO i maj 2015 säger 25,7 % att de undviker reklam i TV, Radio, Dagspress, Magasin, DR, Internet och i mobilen. Det är 1/4 av befolkningen i åldern 15-70 år. 89% undviker reklam i minst tre av de nämnda medierna. 85% i samma undersökning svarar att de byter kanal eller passar på att göra något annat under reklampausen på TV.

Visste du att tv-reklam under 2014 tappade en procent av sina tittare varje månad? I takt med att utbudet och kanalerna ökar, ökar också valfriheten. På samma sätt som vi kan tacka nej till reklam i brevlådan kan vi också betala för att slippa reklam när vi tittar på tv. Inställningen till reklamartiklar är annorlunda. Enligt en undersökning som vi har tagit del av visade det sig att ingen i en given målgrupp skulle tacka nej till en profilprodukt. Det har också visat sig att människor i stor utsträckning behåller produkten eller ger bort den till någon annan. Det gör att du når "reklamundvikaren" på ett effektivt sätt.

Hög exponeringsgrad till lågt pris
Vet du att en enda reklampenna exponeras inte mindre än 3000 gånger under en livstid - som i genomsnitt är nio månader? Under resans gång hinner den också byta ägare sju gånger. Om en penna kostar 10 kronor innebär det 0,3 öre per exponering. Är inte det en rekordlåg kontaktkostnad?

Alla människor oavsett ålder och sysselsättning kommer varje dag i kontakt med mängder av promotionprodukter genom olika media: pennor, t-shirts, disktrasor, smörknivar. Produktmedia är således en viktig detalj i marknadsföringen.

Undersökningar visar:

• Av de tillfrågade i en given målgrupp behåller 47% reklamprodukter längre än ett år.

• I samma grupp svarade 53% att de använder profilprodukter en gång i veckan eller oftare än så. Skälen till att behålla produkterna uppges bland annat vara att produkten är användbar och åtråvärd.

Med rätt leverantör, som satsar på både design och hållbarhet, kan vi garantera dig att produkten kommer att användas många gånger.

Med en produkt som är användbar och som används om och om igen, har du säkrat ett fortlevande intryck och gjort det möjligt att förmedla kärnan av ditt varumärke. Reklam- och profilartiklar har potential att komma lite närmare och stanna lite längre.


Vi på TUPP reklam har lång erfarenhet av produktmedia som är det nya samlingsnamnet för företagsreklam med tryck, såsom profilprodukter, reklamartiklar, presentreklam, give-aways och reklamgodis.

TUPP reklam startades 2002 och drivs fortfarande av grundaren David Eriksson. Under dessa år har branschen utvecklats snabbt och vår erfarenhet ingår när du anlitar oss.

Vårt stora sortiment av reklamprodukter hittar du om du klickar här.


Gillade du den här artikeln får du gärna dela den!


hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.