Ordlista

Förvirrad av alla olika begrepp? Här reder vi ut branschuttrycken:

• Produktmedia: Produktmedia är ett relativt nytt begrepp, som innefattar alla sorters produkter som försetts med logomärkning, färg och/eller design, i syfte att kommunicera ett specifikt varumärke eller företag.

• Presentreklam: Presentreklam är den vanligaste benämningen på de gåvor ett företag ger till affärskontakter och anställda. Presenten är ofta försedd med givarens logotype eller andra grafiska element.

• Promotionprodukter: Promotionprodukter är en synonym till presentreklam och betyder samma sak. Kommer från engelskans promotional products (items).

• Give-aways: Give-aways är synonymt med presentreklam och promotionprodukter. Används ofta som benämning på enklare gåvor, som pennor eller nyckelringar som ges bort vid mässor, vid massutskick och i samband med kampanjer.

• Reklamartiklar: Reklamartiklar är ett annat ord för Give-aways.

• Företagspresenter: (företagsgåvor) Påkostade gåvor och artiklar som ges till anställda eller viktiga kunder. Det kan vara julklappar eller en sommarpresenter till de anställd eller en representationsgåva till en kund.

• Profilkläder: (profilplagg, personalkläder, mässkläder, arbetskläder, yrkeskläder) Kläder som är tryckta, broderade eller på annat sätt specialanpassade för det varumärke som ska marknadsföras.

• Profilprodukter: (profilartiklar, profilreklam) Modern samlingsbeteckning på artiklar som ska ge varumärket "rätt" image eller positionering. Kan vara till exempel skyltmaterial eller logomärkta artiklar som företagets personal använder.

• Merchandise: Profilartiklar som designats eller logomärkts för att säljas till slutkonsument i samband med idrottsevenemang eller rockkonserter. Det kan också vara prylar gjorda för kända varumärken. I detta fall är varumärket ofta så attraktivt för den som köper produkten, att han ser logomärkningen som ett mervärde.

• Sales promotion: (SP) är en sammanfattande benämning för olika säljfrämjande åtgärder. Hit hör till exempel butiksvideo, butiksmaterial, säljtävlingar och profilprodukter. Här finns ofta s.k. "köp och få"-produkter, där du genom att samla exempelvis streckkoder eller liknande kan få profilartiklar (benämns då ofta som SP-produkter).


hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.