Märkningsmetoder på profilprodukter

Det finns många olika alternativ hur man bäst och snyggast applicerar loggan eller budskapet på våra fina reklamartiklar.

För varje produkt har vi utgått från det mest lämpliga för produkten, men har du önskemål om någon speciell tryckmetod på en produkt, tveka inte att kontakta oss för att diskutera möjligheterna. Vi är specialister på företagsreklam med tryck.

Nedan beskriver vi några av de allra vanligaste tryckteknikerna.


Tampotryck
Tampotryck är ett indirekt sätt att trycka på, där bläcket överförs via en silikondyna (tampong). Den stora fördelen med denna tryckteknik är att dynan är flexibel och formar sig själv efter föremålet du önskar trycka på. Detta innebär att det är möjligt att trycka på exempelvis runda, ihåliga och andra böjda föremål. Startkostnader debiteras för tampotryck för att maskinen måste installeras och för att en platta med lager måste skapas (kliché). Dessa skikt är fyllda med bläck som absorberats av dynan. Det översta lagret, som torkar lite, blir klibbigt och gör att bläcket fastnar på dynan. När sedan dynan rör sig mot föremålet, torkar även den lite fuktigare sidan och då blir även den lite klibbig. Slutligen så fastnar bläcket på föremålet och inte på silikondynan, då silikondynan har egenskaper som gör att bläcket inte sugs upp av dynan.

På samma sätt som man målar möblerna hemma 2 till 3 ggr för att få bra täckning krävs det ibland ett undertryck i vitt eller flera lager färg. Detta framförallt med färger som inte gifter sig så bra, som till exempel gult tryck på blå penna som ofta blir grönt. Hör av er om ni är osäkra så hjälper vi till med rådgivning!


Screentryck
Screentryck är en tryckmetod som används för grafiska och industriella ändamål. Textil, som såväl printplattor och solceller kan tryckas med denna metod. Vid screentryck stryks ett fint lager med nät över en ram som är försedd med ett ljuskänsligt skikt. Logotypen som du önskar trycka läggs på ramen under exponering så att de mörka ytorna kan tvättas bort efteråt. När bläcket har används till ramen borstas det över det fina nätet med en gummiskrapa. Bläcket tar sig igenom nätet på de tvättade områdena och pressas mot föremålet.


Folietryck
Folietryck och värmefoliering är två benämningar på en tryckteknik som kan göras på de flesta tryckmaterial som t.ex. papper, kartong, tyg eller plast. En tunn folie placeras mellan en kliché och det utvalda materialet och pressas ihop av tryck och värme. Folien fastnar på materialet efter det mönster som klichén har. Denna typ av tryck utförs ofta av en hård kliché, en magnesiumkliché, och ger ett mycket förhöjande och exklusiv effekt.

De färger vi erbjuder är speciellt utvalda med hänsyn till våra produkter (främst pennor i dagsläget) och den yta av plast som folien ska fästa på. De utvalda foliefärgerna är alla av den blanka typen. Av trycktekniska skäl utför vi endast folietryck i en färg.


Lasergravyr
Lasergravering är en populär teknik för att förse reklamartiklar eller företagsgåvor med en logotyp eller till och med, med en persons namn (personligt). Den lasergraverande maskinen kontrolleras via ett datorsystem där önskad logotyp eller text finns programmerad. Denna datorstyrda laser är väldigt precis, vilket gör det möjligt att gravera relativt små och fina mönster. Fördelen vid att lasergravera dina reklamartiklar är att graveringen är reptålig och har ett elegant utseende. Lasergraveringen kan inte göras i färg. Färgen beror på materialet och dess underlager, då lasern bränner bort det översta lagret, och därmed gör det undre lagret synligt.


CO² Lasergravyr
Lasergravering är en populär teknik för att förse reklamartiklar eller företagsgåvor med en logotyp eller till och med, med en persons namn (individualisering). Den lasergraverande maskinen kontrolleras via ett datorsystem där önskad logotyp eller text finns programmerad. Denna datorstyrda laser är väldigt precis, vilket gör det möjligt att gravera relativt små och fina mönster. Fördelen vid att lasergravera dina reklamartiklar är att graveringen är reptålig och har ett elegant utseende. Med CO² lasergravyr kan olika materialer få bra och detaljerad gravering. Materialer som kan graveras är sten, glas, plast, keramik, läder och olika typer trä. Färgen beror på materialet och underlaget till materialet, eftersom lasern bränner bort det översta lagret och gör det undre lagret synligt. Gravyren är slitstark och ger produkten ett lyxigt intryck.


Sublimeringstryck
Sublimering är en tryckmetod som innebär att en digitalt tryckt bild förgasas in i materialet med hjälp av en värmepress. De speciella sublimeringsfärgämnena har en särskild kvalitet som gör att de omformas från ett fast tillstånd till ett gastillstånd vid en särskild temperatur. Detta sker utan att färgerna genomgår ett flytande tillstånd. Sublimationstryck är endast möjligt med polyester som öppnas upp vid en särskild temperatur, så att färgämnena kan absorberas in i materialet. När materialet blir nedkylt blir färgen tätare och trycket blir extremt tvättsäkert. Bilden är inte belägen på ytan, utan är snarare en del av ytan.


Klistermärken
Klistermärken trycks digitalt i CMYK och PMS-färgen ligger så nära originalfärgen som möjligt. Loggan, texten eller bilden blir digitalt tryckt på självhäftande vinyl och klistermärket kan sen skäras ut i önskad form. Klistermärkena kan förses med en laminerad yta som också fungerar som skydd mot slitage och repor. Klistermärken kan levereras styckvis eller på ark.


Digitaltryck
Med digitaltryck är det möjligt att trycka logotyper i fullfärg direkt på ett föremål. Det är inga problem att få tryckt tonade fyllningar och färgövergångar. Den digitala trycktekniken har helt införlivats och blivit ett vanligt val bland de traditionella tryckningsmetoderna. Tekniken har också blivit alltmer populär för tryck på företagspresenter. Färgerna på den digitala filen omvandlas till CMYK färgnyanser med digitalt tryck. Fördelarna med digitaltryck är att du även i fullfärg, kan trycka ganska fort, trots små mängder. Det är dock inte alltid möjligt att få exakta PMS-färger, som det är vid tampo- och screentryck. Färger som består av CMYK kan avvika marginellt från PMS-skalorna på din färgpalett.

Med digitaltryck minskar vi användandet av lösningsbaserade färger och de olika biprodukterna som uppstår t ex. spillfärg, spolning och utsläpp.

Vi frångår de ingredienser i färger och lösningsmedel som framkallar allergi och bronkit för våra anställda. Digitaltryck frigör inga cancerogena ämnen som annars tas upp av kroppen via slemhinnor och vid fysisk kontakt. Digitaltryck kan därför anses vara det mest miljövänliga tryckalternativet idag.


Prägling
Prägling är en tryckmetod där det inte används bläck och fungerar på samma sätt som relieftryck. Skillnaden är att ett tunt lager folie används vid prägling som ger reliefen en permanent, glansig finish.


Relieftryck
Relieftryck är en tryckteknik där bläck inte används, vilket är anledningen till att det kallas just relieftryck. Det enkla intrycket i materialet ger föremålet ett elegant utseende.


Digitalt transfertryck
Transfertryck är en metod som fungerar bäst för flerfärgade och detaljerade tryck. Med transfertryck blir trycket först tryckt i CMYK på ett substrat (flex) med en självhäftande yta som gör att trycket kan fästa på till exempel en tröja eller väska. Trycket pressas mot produkten under hög temperatur och tack vare värmen flyttas trycket över och fäster på produkten. Med digitala transfertryck används digitala logotyper (CMYK). En nackdel är att det inte alltid möjligt att få exakta PMS-färger, som vid tampo- och screentryck. Färger som består av CMYK kan avvika marginellt från PMS-skalorna på din färgpalett. Fördelarna med digitalt tryck är att du även i fullfärg, kan trycka ganska fort och i god kvalitet. Ytterligare en fördel med digitalt transfertryck är att det behövs någon film, vilket gör att den här metoden också passar beställningar med lågt beställningsantal.


Keramiskt transfertryck
En speciell form av transfertryck är keramiska transfertryck. Transferfilmen förses med en speciell silkestryckyta med speciellt keramiskt bläck. Vid silkestryck flyttas trycket över till filmen färg för färg. Den tryckta transferfilmen skärs ut, och fästs manuellt på porslin, keramik eller glasprodukter. Produkterna bränns sedan i ugn i temperaturer mellan 500 - 1300°C med ett diskmaskinssäkert tryck som resultat.


Doming
Domingklistermärken är vinylklistermärken med ett tryck i fullfärg, som får ett lager av konstgjord harts hällt över sig. Detta skapar ett reptåligt klistermärke med ett väldigt elegant utseende. Domingklistermärken kan tillverkas i nästan vilka former och storlekar som helst. Tack vare en omfattande variation av folie- och tryckmetoder är nästan vilken effekt som helst möjlig. TUPP reklams domingklistermärken är vattentäta, färgbeständiga, UV-säkrade, självhäftande och hållbara.


Brodyr
Denna teknik passar bra för en logotyp som skall hålla länge på exempelvis en väska. Logon broderas direkt på ytan i önskat antal färger. Med användandet av många brodyrstygn skapas ett exklusivt och nästintill ett 3D motiv.
Brodyr görs på textila produkter såsom profilkläder, reklamkepsar och väskor. Vi erbjuder både broderade märken för påsömnad samt givetvis även direktbrodyr. Ofta ser en brodyr mer exklusiv ut än ett tryck.


Vävda märken
Har man en detaljerad logga med exempelvis färgtoningar så är ett vävt märke den bästa lösningen då det erbjuder en väldigt hög detaljrikedom. Man väver då märker som sedan limmas på önskad profilprodukt eller profilklädesplagg.


PMS
Pantone Matching System är ett färgsystem som används i tryck och beskriver dekorfärger med hjälp av ett nummersystem. Numret ger information om hur man ska blanda till färgen. I PMS-guiden ”Color System” finns varje färg, tillsammans med en siffra, återgivet på olika papperstyper.


Vektorisering
Att göra om en pixelbaserad bild eller logotyp till vektorgrafik. Det innebär att bilden byggs upp av banor istället för pixlar/bildpunkter. Man kan då reproducera bilden hur stor eller liten som helst utan att det påverkar dess kvalitet. Vektorisering görs manuellt men hjälp av ett datorprogram t ex Abdobe Illustrator.



hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.