Julkortets historia

Julkort – en gammal tradition som fortfarande är modern!

Världens första förtryckta julkort skapades 1843 av Henry Cole. Redan då var det en tryckt julhälsning och ett passande julmotiv på framsidan. Det som förändrat julkortets utseende är i första hand tryckteknologin!




Både företag och privatpersoner sänder gärna julkort till vänner, bekanta och samarbetspartners. För många företag är julkortet en möjlighet att tacka sina kunder och samarbetspartners för det gångna året. Samtidigt är julkortet bra marknadsföring i kampen om att vara den man kommer att tänka på.
TUPP reklam upplever att det fortfarande är stor efterfrågan på julkort och kalendrar med t.ex. företagsloggor, som företagen skickar ut till sina kunder.

Henry Cole var författare och en flitig sändare av julkort. Det gav honom idén till det förtryckta julkortet, där man kan välja att skriva en personlig hälsning eller bara skriva sin signatur, om det är för mycket att stå i under juletiden.

- Jag rekommenderar dock att man som företag, tar sig tid att skapar julkort som förtjänar en hedersplats på kontoret. Man bör alltid ta sig tid att skriva en personlig, handskriven hälsning till kunden. Det visar att man bryr sig om sin kund och stärker relationen, säger julkortsexpert David Eriksson från TUPP reklam som också menar att ett tryckt julkort idag upplevs på samma sätt som ett digitalt gjorde för 15-20 år sedan, dvs. som något som sticker ut och får mer uppmärksamhet.

Julkortet kom på 1870-talet

De första julkorten nådde Sverige under 1870-talet och hade sitt ursprung i Tyskland. I starten var korten mycket primitiva rent grafiskt och tryckmässigt, men med motiv som tomtar och snöklädda landskap blev julkorten snabbt mycket populära och fick stor spridning.

- Man kan säga att motiven än i dag på många sätt är de samma, men att det är inom tryckteknologin som det skett mycket. De klassiska motiven med snö, granar och jultomtar är fortfarande otroligt populära, men intresset för de religiösa motiven, som krubban med Jesusbarnet har dalat. Idag utnyttjar många företag möjligheten att göra nya och avancerade julkort som innehåller guld- eller silverfolie, UV-lack och liknande, säger David Eriksson, och han fortsätter:

- Samtidigt har det blivit populärt att stansa korten som tomtar, julgranar, strutar, hjärtan med mera, där mottagaren kan veckla ut eller ”montera” kortet, och då blir det en slag två-i-ett: en julhälsning och en liten present som kan användas som julpynt.

En sak ändrar sig dock aldrig! Företag beställer ofta sina julkort i sista stund, och skickar dem därför inte förrän långt in i december. Hos TUPP reklam kommer de flesta beställningarna av julkort in i slutet av november, men det kommer beställningar långt in i december.

Låt ditt julkort sticka ut extra mycket genom att exempelvis skicka med en liten profilprodukt, eller låt en större chokladbit vara själva julkortet. Möjligheterna är oändliga med dagens trycktekniker.

Senaste nytt:
- 2015-05-07:
Klädeskollektion i fairtrade-certifierad och ekologiskt odlad bomull »


- 2015-04-09:
Vi tar hand om resterna! »


- 2015-03-19:
Vi utökar Yeppos-familjen med sötlakrits! »


- 2015-03-12:
DOT - en perfekt blandning av runt och rakt »


- 2015-03-10:
Viktiga trender inför 2015 »


- 2015-03-08:
Muggar med fullfärgstryck all over! »


- 2015-03-08:
Ekologiskt, gluten- och laktosfritt godis! »


- 2014-11-01:
Skydda dig mot förkylning och influensa »


- 2014-10-21:
Dags för reflexer! »


- 2014-10-01:
Softness is the new color! »




hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.