4 viktiga lärdomar om profilprodukter – läs innan budgeten sätts!

Tre av varandra oberoende undersökningar från 2015, 2017 och 2020 visar att profilprodukter uppskattas av mottagaren – och att de faktiskt används. Vi har lusläst undersökningarna och plockat ut det viktigaste åt dig så att du kan investera din marknadsbudget på bästa sätt.

1. 7 av 10 behåller en profilprodukt de erbjudits
De allra flesta tar emot och behåller en profilprodukt om de erbjuds en. Det är bara att kolla runt hemma – visst har du ett nyckelband, en flasköppnare eller en penna med logga på? I undersökningen ser vi att det är ytterst få personer (5%) som slänger profilprodukter: om man inte vill ha prylen tackar man nej från början eller lämnar den vidare. Vissa saker behåller man ett tag för att sedan ge bort dem till vänner och bekanta. Detta gör att ditt varumärke sprids till ännu fler personer.

19% av de tillfrågade i undersökningen vill ha profilprodukter oftare. Vi är övertygade om att siffran skulle vara ännu högre om företag började anpassa profilprodukterna mer efter mottagaren. Pennor och paraplyer med tryck fungerar alltid, men det finns även mer nischade produkter som dels höjer varumärket, dels gör målgruppen lycklig. Detta minskar också det lilla svinn som ändå finns.




2. 78% tycker att det är ganska eller mycket viktigt att profilprodukten är användbar för dem
Det låter som rena självklarheter, men häng med till slutet. Det är inte bara nödvändigt för slutkunden utan även för dig och ditt företag – ju mer produkten används, desto mer tid exponeras din logga. Vad folk behöver kan ändras med tiden. På 70-talet var spargrisen ett måste i alla hem – idag har de flesta av oss pengarna i mobilen och vi behöver en portabel mobilladdare (powerbank) för att kunna komma åt dem. Men det finns en stor skillnad mellan olika målgrupper och deras respektive behov. Det finns inte en enskild produkt som funkar för alla. Eftersom vi har jobbat med alla tänkbara branscher och målgrupper kan vi hjälpa dig att ta fram något passande. Hör av dig om du vill ha förslag, hej@tuppreklam.se. Om du träffar helt rätt kan du få ovärderlig exponering i årtionden framåt.




3. 51% tycker att det är ganska eller mycket viktigt att produkten är framtagen med största möjliga hållbarhetsfokus
Hållbarhet och miljö blir ett allt större fokus i samhället överlag. Det påverkar även profilreklamsbranschen förstås. För TUPP reklam har det varit en viktig fråga sedan starten år 2002. Idag har vi ett brett sortiment av återvunna, närproducerade och miljövänliga profilprodukter. Det går att tänka miljömedvetet inom alltifrån mässgodis till hoodies och lunchlådor.




4. 60% lägger märke till profilprodukter dagligen/några gånger per vecka
Vi lär oss att undvika reklambudskap. Dels genom faktiska verktyg som annonsblockerare i webbläsare, dels genom undermedvetna system som till exempel selektiv syn. Det finns till och med ett ord för det: bannerblindhet. Eftersom profilprodukter har ett syfte utöver att skrika ett budskap till oss blir vi dock inte blinda för dem. Varumärket jobbas in i det tysta, samtidigt som vi skriver med reklampennan eller städar med den profilerade disktrasan.

Profilprodukters popularitet visar sig också i IRM:s årsrapport ”Svensk reklammarknad 2019”. Där flera andra reklamkanaler förlorar marknadsandelar till internetmarknadsföring, står profilreklamen stabilt kvar med 8,4% av den stora reklamkakan.





TUPP reklam är ett svenskt företag som sedan 2002 hjälpt både enmansföretag och internationella koncerner att hitta rätt i profilreklamsdjungeln.




Källor:
The power of produktmedia 2015
The power of produktmedia 2017
The power of produktmedia 2020
IRM:s årsrapport: Svensk reklammarknad 2019


hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.