Greenwashing

Greenwashing, eller gröntvättning på svenska, är ett relativt nytt begrepp som i korthet innebär att någon försöker skönmåla sina produkter eller framhäva någon miljöåtgärd som i själva verket kan vara obefintlig i jämförelse med den negativa miljöpåverkan företaget eller produkterna har.



Tyvärr förekommer den här typen av gröntvättning även bland profilprodukter. Ett par typiska exempel är när man skriver att en produkt är PVC-fri. Det är alltid bra att försöka minska vissa produkter som kan innehålla skadliga ämnen, men att kalla en produkt som normalt aldrig tillverkas av PVC för ”PVC-fri” och lyfta fram den som ett miljövänligt alternativt är enligt oss falsk marknadsföring. En PVC-fri ryggsäck låter ju jättebra, men 9 av 10 ryggsäckar tillverkas inte av PVC och har inte gjort under många år. Skulle tvärtom vilja vända på det att det är unikt att idag hitta en ryggsäck i PVC.

BPA-fri aluminiumflaska låter väl också bra? BPA är en tillsats som kan förekomma i plast. En aluminiumflaska är naturligt fri från BPA, så att märka den som miljövänlig just för att den är fri från BPA är också falsk marknadsföring enligt oss.

Bomull är ett material som det ofta råder delade meningar kring. Att producera ett kilo bomull kräver mellan 10.000 och 30.000 liter vatten. Bomull odlas och produceras ofta i länder som redan har väldigt vattenbrist. Bomullsodling är också väldigt kemikalieintensivt eftersom bomullsplantan lätt angrips av skadedjur. Ekologisk bomull ska odlas utan kemiska bekämpningsmedel, men kräver ungefär lika mycket vatten som konventionell bomull. Ska man då märka bomullsprodukter, konventionell eller ekologisk, som miljövänlig? Vi tycker inte det. Miljövänlig bomull är endast den som är återvunnen. Vi anser också att produkter av återvunna PET-flaskor är långt mycket bättre än nyproduktion av bomullsprodukter, trots att rPET från början tillverkades av fossil plast. Använder man återvunnet material hjälper man också till att minska världens alla sopberg, så man slår två flugor i en smäll när man köper profilprodukter med tryck tillverkade av återvunnet material.

De profilprodukter vi lyfter fram som miljövänliga har någon positiv miljöeffekt på riktigt. Ofta är de tillverkade av miljövänligt material eller har delvis miljövänliga material för att minimera behovet av ny fossil plast eller är tillverkade av återvunnet material. Vi skriver också ut tydligt vid varje produkt vad de positiva miljöegenskaperna är.


hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.