Dags att skaka liv i marknadsbudgeten – 3 tips för 2021

2020 var ett strålande ekonomiskt år för tillverkare av handsprit och munskydd, men för de flesta andra branscher var det ett år präglat av svårigheter och motgångar. Nu börjar samhället återvända till något som i alla fall liknar vardag och det är dags att ruska liv i marknadsbudgeten! Vi har läst de senaste rapporterna för reklambranschen och sett vilka trender som finns och satt ihop tre tips för dig som jobbar med reklamköp på något sätt.

1. Mässor, kom tillbaka – allt är förlåtet!
Det är ett stort jobb att stå på mässor. Att släpa ställningar, tält, broschyrer och givetvis kartonger fulla med giveaways kan få den hurtigaste av personer att tappa sugen. När man väl står där brukar det dock alltid vara värt det. Att få möta potentiella kunder och branschkollegor i lättsamma samtal, få visa upp eller förklara hur produkter och tjänster fungerar är guld värt. I och med pandemin ställdes alla mässor och andra event in. Nu börjar samhället så smått öppna upp och det kommer bli högt tryck på mässmaterial. Se till att beställa det du behöver i tid, till exempel karameller med eget tryck, mässkassar och reklampennor med tryck. Med ett helt års mässvila bakom dig kommer du ha mer energi än någonsin. Söker du någon ovanlig produkt som sticker ut? Hör av dig till oss så hjälper vi dig!


2. Poddannonsering växer – så kan du hänga på
Svenskarnas lyssning på poddar växer. Enligt rapporten “Svenskarna och internet 2020” lyssnar 68 procent på poddar. Det märks även på den totala reklaminvesteringen. För poddar ökar den med 13,4% mellan 2019 och 2020 – för radioreklam backar den däremot 8,7% (1). Poddar är en fantastisk möjlighet, men som med alla andra medieslag gäller det att göra sin hemläxa. Att välja den största podden blir dyrt och det är inte alls säkert att målgruppen träffas. Kika istället på nischade poddar som passar just din produkt eller målgrupp. Det finns poddar som avhandlar allt från barnfrihet, parkering och snickeri till stickning och öl. För maximal effekt i ditt samarbete kan du trycka upp profilprodukter som du involverar på något vis. Kanske via en tävling i podden? Prata med poddens programledare och fråga vad lyssnarna skulle gilla. Bra att veta är att profilprodukter, produktmedia eller giveaways ofta kallas “merch” i poddsammanhang. Vi hjälper dig självklart att hitta en bra produkt och ser till att din logga hamnar på den.


3. Profilreklam står starkt när det stormar
Stora Reklamkakan 2020 visar hur reklaminvesteringar i Sverige delas upp mellan olika typer av kategorier, till exempel bioreklam, direktreklam, internet och sponsring. De allra flesta kategorier har förlorat andelar till internetmarknadsföring över de senaste åren. Men profilreklam behåller sin del av kakan. Även efter ett kaotiskt 2020 behålls andelen. En anledning till det kan vara att profilreklam kan distribueras på många olika sätt. Var du än gör dina affärer, om det så är på plats i butik eller via distanshandel, så kan du alltid ge en profilprodukt som gåva. Det gör produktmedia till en säker investering oavsett hur många pandemier vi har framför oss.





Källor
1. IRM:s årsrapport 2020
2. Svenskarna och internet 2020


hej@tuppreklam.se

TUPP reklam AB
Törelvägen 160
906 28 Umeå

Org.nr. 556915-2001
VAT SE556915200101

Priserna på våra reklamartiklar och profilprodukter är angivna exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för prisändringar och fel.

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.