Profilprodukter vs TV-reklam: När reklamen får ett "tack"

TV-reklam är dyr, ofta störande och sällan uppskattad. Den kan nå många snabbt, men hur ofta tittar någon verkligen – och minns det? Undersökningar visar att uppmärksamheten för TV-reklam minskat stadigt i takt med att vi skaffat fler skärmar och streamingtjänster. Profilprodukter däremot, ger något fysiskt och användbart – och många mottagare säger faktiskt "tack". Det är svårt att tänka sig någon som säger tack efter en reklamfilm.


Enligt den återkommande branschundersökningen "The Power of Product Media", genomförd av Demoskop, uppger hela 88% i den senaste mätningen (2023) att de minns avsändaren av en profilprodukt, jämfört med 32% för TV-reklam. Undersökningen genomförs med riksrepresentativa urval av svenska konsumenter och kartlägger hur profilprodukter uppmärksammas och påverkar. Dessutom behålls profilprodukter länge, ofta flera månader eller mer.

 

 

Vill du att ditt varumärke ska märkas – och uppskattas? Då är det dags att tänka bortom störande medier och välja profilprodukter som skapar lojalitet, igenkänning och ett genuint "tack".
TUPP reklam hjälper företag i hela Sverige att ta fram rätt produkter med tryck – från idé till färdig leverans. 

 

Om undersökningen: "The Power of Product Media" är en återkommande marknadsundersökning genomförd av Demoskop. Undersökningen riktar sig till svenska konsumenter och mäter uppmärksamhet, uppskattning och effekt av profilprodukter jämfört med andra reklamkanaler. Resultaten baseras på riksrepresentativa urval och publiceras för branschens aktörer.